Μετά την τραγική πυρκαγιά που κατέστρεψε μερικώς τον καθεδρικό της Notre-Dame του Παρισιού, η γαλλική κυβέρνηση έχει αρχίσει να σκέφτεται πώς να προχωρήσει με την ανακατασκευή της.
Πρόσφατα, ο Édouard Philippe δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η κυβέρνηση θα ζητήσει από διεθνείς αρχιτέκτονες να προτείνουν τις ιδέες τους για το πώς να ανακατασκευάσουν όλα τα σημεία που κατέρρευσαν δραματικά κατά τη διάρκεια της πυρκαγιάς.
Σύμφωνα με πληροφορίες που διαρρέουν από την γαλλική κυβέρνηση, η Γαλλία δεν σκέφτεται να επαναλάβει την ίδια κατασκευή (να ανακατασκευάσει δηλαδή τον ναό όπως ακριβώς ήταν) αλλά υπάρχει επιθυμία για μια κατασκευή προσαρμοσμένη στις τεχνικές και τις προκλήσεις της εποχής μας. Λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή προσοχή που πήρε η φωτιά καθώς και την απίστευτη ευκαιρία να εργαστεί κάποιος σε ένα τέτοιο ιστορικό κτίριο, δεν φαίνεται ιδιαίτερα δύσκολο η Γαλλική κυβέρνηση να προσελκύσει προτάσεις υψηλής ποιότητας.
Στην πραγματικότητα, ακόμη και πριν από αυτή την ανακοίνωση, οι κατασκευαστικές εταιρείες και τα αρχιτεκτονικά γραφεία σε όλο τον κόσμο δημοσίευσαν τις ιδέες τους για το νέο τμήμα της Notre-Dame. Αν και αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες εξισορρόπησης του παλιού και του νέου, οι περισσότεροι συμφωνούν ότι η εκκλησία πρέπει να προχωρήσει με την εποχή.
Πολλά από τα μοντέρνα σχέδια εξακολουθούν να αποδίδουν φόρο τιμής στην ιστορία της Notre-Dame, αλλά χρησιμοποιούν σύγχρονα υλικά για μια πραγματικά μοντέρνα εμφάνιση. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες έννοιες της Notre-Dame που έχουν προταθεί μέχρι στιγμής από αρχιτέκτονες από ολόκληρο τον κόσμο.
AJ6 STUDIO (BRAZIL)
View this post on Instagram
"Our proposal for the restoration of the Notre Dame Cathedral is to use one element that it has the best, the stained glass. Make all the cover in stained glass, including the tower, with transparency to the inner side, through the opening of the vaults, leaving only the structures flying buttresses. In Gothic there is the connection of the earth to the sky, and inside the Cathedral, the natural illumination multiplies in colors through the filter of the cover in stained glass. At night the inner illumination turns into a grandiose retro backlit coverage. A single element used, stained glass. No new architectural features, no intervention elements (redesign), no ego, no artistic aspirations. Only a religious purpose! Whatever the choice of this restoration, may God enlighten the "Notre Dame", preferably in a stained glass cover Amen." Alexandre Fantozzi is not intervention, "redesign", is restoration! It is not competition of better 3d render, it is only idea of restoration project @notredamedeparis @pontifex_es @alexandre_fantozzi @carvalho.juf @aj6studio @morpholio @architizer @adesignersmind @architecture_hunter @designboom @wallpapermag @archdaily @archdailybr @archdigest @architectanddesign @architecturenow @arch.design.daily @archello @notredame @saintgobaingroup @saintgobainbrasil @saintgobainglassbrasil @lilysafra @editoramonolito @carolinedemaigret @antoniospadaro @parisfutur @wazou_75 @seemyparis @vivreparis @labnf @vogueparis @glamurama @joycepascowitch @gnt @ad_magazine @thecoolhunter_ @time @babaktafreshi @designmilk @artbasel @artsytecture @instadaconexao @fernandoguerra @parisenespanol #notredame #notredameparis #paris #france #aj6 #aj6studio #morewithless #maiscommenos #vitral #stainedglass #vitrail #arquitetura #architecture #architettura #saintgobain #saintgobainbr #glass #verre #lilysafra #restauration #notredesign #restoration #fantozzi #alexandrefantozzi #design #designer #iluminationdesign #stainedglasswindows #manhattanconexion #avemaria
A post shared by Alexandre Fantozzi (@alexandre_fantozzi) on Apr 22, 2019 at 8:29pm PDT
GODART + ROUSSEL ARCHITECTS (FRANCE)
View this post on Instagram
Paris a connu lundi dernier un des épisodes les plus bouleversants de son histoire patrimoniale. C’est sous les yeux impuissants de millions de Français que s’est consumé le toit de la cathédrale Notre-Dame, plongeant la capitale toute entière dans un nuage de fumée et de tristesse. Des vestiges de la charpente du XII ème siècle, il ne reste plus que des cendres. La flèche de 53 mètres de haut imaginée par Viollet-le-Duc au milieu du XIX ème siècle s’est elle aussi effondrée, connaissant ainsi le même sort de celle qui couronnait l’édifice jusqu’en 1792. Il est terrifiant de réaliser que même les plus grands chefs-d’oeuvres ne sont pas impérissables. Comment un ouvrage qui aura nécessité des centaines d’années de travaux peut-il s’envoler dans le ciel de Paris en quelques heures ? Outre les questions légitimes de protection et de systèmes de prévention que l’on est en droit de se poser, il nous appartient aujourd’hui de savoir comment faire revivre ce bijou architectural qui fait toute l’identité de la ville la plus visitée au Monde. En tant qu’architectes, nous sommes évidemment sensibles au projet de sa reconstruction mais une question se pose : faut-il la refaire à l’identique ? Ce sujet est très sensible pour des raisons que l’on comprend aisément. La forêt de bois qui constituait la charpente, ses assemblages et son âge en faisaient un ouvrage remarquable à tous les égards. On imagine mal qu’il existerait une autre option que celle consistant à reconstruire la charpente et la toiture à l’identique en nous appuyant sur tous les documents que nous possédons. A l’image du château de Guédelon que l’on construit à la force des bras et de l’amour du savoir-faire ancestral, Notre-Dame de Paris pourrait devenir un gigantesque chantier pédagogique à ciel ouvert. D’ici quelques décennies, cet épisodes tragique s’effacerait au profit d’une toiture flambant neuve, si vous nous passez l’expression. Mais à bien y réfléchir, serions-nous vraiment satisfaits de cette tentative de pied-de-nez au destin ? Quel autre plaisir y trouverions-nous à part celui de nous conforter dans la certitude que tout est éternel ?
A post shared by Godart + Roussel Architectes (@godart_roussel_architectes) on Apr 18, 2019 at 3:54am PDT
DAVID DEROO (ENGLAND/FRANCE)
View this post on Instagram
How can we re-build the past for a new future. Full Article on BD Architecture 'As a French artist and architect, the process of restoring one of our most sacred and historic landmarks raises few questions in my mind – and a hasty rebuild isn’t the right answer to any of them. Today the French architecture board website reads, ’Heritage, ancient or contemporary, is a revealing and structuring element of our culture, and we must inculcate ourselves to keep alive these markers but also built today the markers of our time’.Ultimately, I trust in France’s cultural core and its decision makers to have the audacity to move forward while retaining The Lady’s timeless image. I can only hope the project will be humble but innovative, delicate, beautiful and engaged,created by highly skilled people around a common table. ' Image by : www.bnutsvisual.com #notredame #paris #architecture #cgi #visual #whathappennext #imagination #ideas
A post shared by DerooDavid (@deroodavid) on Apr 25, 2019 at 4:03am PDT
STUDIO NAB (FRANCE)
STUDIO FUKSAS (ITALY)
VIZUM ATELIER (SLOVAKIA)
ALEXANDER NEROVNYA (RUSSIA)