Σου έχει τύχει, μην το αρνηθείς. Σκέψου πόσες φορές απέρριψες μια θέση εργασίας που θεωρούσες σημαντική γιατί πολύ απλά ήταν πολύ μακριά από το σπίτι σου; Κάθε φορά που αναζητάς μια νέα δουλειά πρωταρχικός παράγοντας (σε συνδυασμό με τις χρηματικές απολαβές φυσικά) είναι η απόσταση που πρέπει να διανύεις καθημερινά από το σπίτι στη δουλειά. Πόσα χρήματα χρειάζεται να ξοδεύεις για την μετακίνησή σου και πώς μεταφράζεται αυτό σε χρόνο;
Η αλήθεια είναι ότι πολύ συγκεκριμένα στοιχεία δεν υπάρχουν σχετικά με το ποσοστό των εργαζομένων και των ανέργων που ψάχνουν δουλειές κοντά στον τόπο κατοικίας τους. Οι περισσότερες εξετάζουν ευρύτερα το θέμα, ερευνώντας αν οι πολίτες είναι διατεθειμένοι να φύγουν από την πόλη τους, τη χώρα τους, ή ακόμη και από την ΕΕ για να εργαστούν.
Τι γίνεται όμως με τη… μετεγκατάσταση εντός της ίδιας της πρωτεύουσας που λόγω μεγέθους μπορεί να παρουσιάσει και τις μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ εργασίας και κατοικίας;
«Μετάφραση» σε χρόνο και χρήμα…
Τι σημαίνει όμως πρακτικά το να δουλεύεις μακριά από εκεί που μένεις στην Αθήνα; Σύμφωνα με τα στοιχεία της παγκόσμιας εφαρμογής Moovit, οι Αθηναίοι ξοδεύουν κατά μέσο όρο 71 λεπτά την ημέρα στα μέσα μεταφοράς, την ώρα που στο Βερολίνο ο Μ.Ο. είναι τα 62 λεπτά και στο Παρίσι τα 64, ενώ το Λονδίνο μας ξεπερνάει με 84 λεπτά.
Από άποψη χρηματικού κόστους τα πράγματα είναι θολά. Σύμφωνα με έρευνα του athenstransport.gr, η πλειοψηφία των χρηστών ΜΜΜ προτιμούν την αγορά μηνιαίας κάρτας που κοστίζει €30, όμως είναι πολλοί και όσοι αγοράζουν κανονικό εισιτήριο (€1,40) για τις μετακινήσεις τους καθώς μπορεί το 19ωρο ωράριο λειτουργίας του μετρό να μην τους εξυπηρετεί. Άλλωστε, μόλις το 2016, ο Independent είχε τοποθετήσει την Αθήνα στη δεκάδα των ευρωπαϊκών πόλεων με τις ακριβότερες μετακινήσεις, υπολογίζοντας ότι οι μετακινήσεις «έτρωγαν» από τους πολίτες το 13% του μισθού τους.
Οι ετήσιες κάρτες από την άλλη, οι οποίες προσφέρουν και το μεγαλύτερο συνολικό ποσό έκπτωσης εφόσον γίνεται απόσβεση, ανέρχονται στα €330, ωστόσο παρουσιάζουν το μειονέκτημα ότι απαιτούν ένα ορισμένο επίπεδο ρευστότητας για να μπορέσει κανείς να την αγοράσει.
Εξάλλου, η έρευνα του athenstransport για τον βαθμό ικανοποίησης (με άριστα το 10) των επιβατών από τα ΜΜΜ που έγινε το 2018, έδειξε πτώση των ποσοστών ικανοποίησης σε όλα τα μέσα σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, με κάποια μάλιστα από αυτά να λαμβάνουν βαθμολογία «κάτω από τη βάση».
Ούτε για όσους κινούνται με αυτοκίνητο όμως τα πράγματα δεν είναι ιδιαίτερα καλά. Έρευνα της συγκοινωνιακής υπηρεσίας tomtom τοποθετεί την Αθήνα στην 29η θέση της παγκόσμιας κατάταξης κίνησης στους δρόμους με το επίπεδο μποτιλιαρίσματος να φτάνει το 40% (άνοδος κατά 2% από το 2017), ενώ οι οδηγοί πρέπει να υπολογίζουν περίπου 20 λεπτά καθυστέρησης σε διαδρομές μισής ώρας κατά τις πρωινές και τις απογευματινές ώρες αυξημένης κυκλοφορίας, γεγονός που προφανώς μεταφράζεται και σε έξοδα καυσίμων, ενώ δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος ή τα έξοδα που απαιτούνται για το παρκάρισμα.
Πηγή: kariera.gr
Πηγή κεντρικής φωτογραφιας: unsplash.com